Így képzelik el a Balatont 10 év múlva

A Turisztikai Ügynökség nemrég társadalmi vitára bocsátotta a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 nevű programot, ami külön fejezetben foglalkozik a balatoni régióval. Mi meg végigolvastuk és véleményeztük.

Ebben kiemelik, hogy a Balaton a többnapos belföldi turizmus legkedveltebb úticélja, és a külföldiek között is második helyen szerepel Budapest után, majd rátérnek a térség bemutatására.

Ez talán nem érdemel különösebb részletezést a kedves olvasó számára, érdekesség viszont, hogy külön megemlítik a beach-food és a minőségi helyek megjelenését, valamint a Balaton bort.

Az általános közhelyek elpuffogtatása után a következő tíz év stratégiáját kezdi az írás taglalni.

Ami a következővel indít:

A fejlesztések megvalósításával a Balaton egész éven át változatos programokat, az egyes évszakokhoz igazodó turisztikai kínálatot ígérő desztinációvá válik. A Balaton brand a belföldi és nemzetközi piacon is magasan pozícionált, prémium márkává válik, és önálló termékként is életképes.

Foglaljuk össze röviden a lényeget:

  • Balaton forever: rengetegszer hangzik el a dokumentumban, hogy az őszi/téli/tavaszi időszaknak is hasonlóan vonzó programokat kell kínálnia, mint a nyárinak, ezzel enyhítve a szezonalitást és egyenletesebbé téve a vendégek eloszlását. Ezt segíti a nem vízparti programok megjelenése és az infrastruktúra fejlesztése, valamint a megfelelő marketingüzenetek, amikkel bombázni fognak minket.
  • Tervben vannak kultúrális attrakció-fejlesztések, a bor- és gasztroturizmus kibővítése, amivel “új célcsoport, kulturális motivációjú, magas fajlagos költéssel rendelkező vendégkör figyelmét tudjuk felkelteni.” Ha ezeket ügyesen sikerül adagolni, már nem csak a tó maga lesz a vonzerő, hanem a köré épülő programkínálat is.

A fő üzenet a jövőre vontakozóan maradna természetesen a vízparti, családi nyaralás, de ezekkel a fejlesztésekkel magasabb költésű vendégkör válna elérhetővé. Sajnos a rövid dokumentum nem megy bele a részletekbe, csak egy-két általános példát említ, így ezeknek a hiányában kell a magunk következtetéseit levonni.

A koncepció alapvetően rendben van – a téli Balaton még mindig fájóan csupasz és bizony nagyon jól megfér egymás mellett az egyszerű halandó és az “igényes” (sic!) vendég… amíg az egészséges arányokat meg tudjuk tartani, és nem akarunk prémium desztinációt mindenből – abból is, ami alapvetően nem az.

A balatoni kempingek például nem azok, akármilyen értékes területen fekszenek és akármekkora luxusszállodát lehetne  felhúzni rájuk. Azt a gondolatot pedig, hogy a Balaton nem mindenkié, és egy prémium vendégekre fókuszáló, egyiptomi turista-paradicsomszerű hellyé váljon, el kell felejteni.

A trend ugyanis azt mutatja, hogy a politika/vendéglátós/érintett nem tud az arany középút felé haladni ez pedig felveti a veszélyét az “elhétkeresedésnek”. Szerencsére a Balatonból nem lehet akkora pöcegödröt csinálni, mint a Király utca és környéke, azt viszont el lehet érni, hogy az “igényes” belföldin és az igénytelen külföldin kívül más ne akarjon/tudjon ott nyaralni.

Ebből pedig következik a második téves megállapítása az írásnak: a külföldi vendégarány növelése. Ez megint csak valami olyasmi, amit kötelező manapság leírni, pedig a folyamatnak éppen fordítva kellene működnie. Először vissza kell csábítani a Horvátországba távozott magyarokat – őket ugyanis sokkal kevesebb pénzből meg lehet győzni arról, hogy a Balaton alternatíva a tengerhez képest. Egy külföldi számára ez belátható időn belül szinte lehetetlen. Csakúgy mint azt elhitetni vele, hogy a Káli-medence jobb mint Toszkána. Még akkor is, ha ez egyébként így van 😉

Egy ilyen kampány ugyanis a legénybúcsús angolt fogja megszólítani, akinek legnagyobb élménye a Balatonba hányás lesz.

Tényleg ezt szeretnénk?

Inkább arra fókuszáljunk, hogy hihetetlen sikeres nyári szezonon vagyunk túl, a belföldi érdeklődés pedig soha nem látott nagyságú a Balaton irányába. Hogyan lehetne ebből tovább építkezni?

Legyen a Balaton a magyarországi turizmus mekkája, és ha ezt a funkcióját már maradéktalanul betölti, akkor nyissunk a világ felé!

Mást is érdekelhet? Oszd meg velük!
Hasonló jóságok: